04

UNITATEA   lui   D-ZEU

Geneza 1:1
La inceput, D-zeu [Elokim] a facut cerurile si pamantul

In Scriptura Ebraica, D-zeu este chemat sub diferite Titluri, fiecare denotănd un atribut diferit (mila, rigurozitate, furie, etc.). Cunoscând ceea ce înseamnă fiecare nume/titlu al lui D-zeu, cititorul poate ghici intenţia divină unui anumit vers. De exemplu:

Exod 6:2-3
D-zeu [Elokim] a mai vorbit lui Moise si i-a zis: ‘Eu sunt Domnul [A–noy]. Eu M-am aratat lui Avraam, lui Isaac si lui Iacov, ca D-zeul cel Ato_puternic [Kel Shad–i]; dar n-am fost cunoscut de el sub Numele Meu ca ‘Domnul’ [A–noy].

Elokim este singurul nume/titlu al lui D-zeu sub forma plurala din intreaga Scriptura Ebraica. Ca nu cumva acest nume sa fie tradus greșit (ex: D-zei), Scriptura Ebraică afirmă că “Kel” (numele lui D-zeu la singular) a creat universul:

Isaia 42:5
Asa vorbeste Domnul D-zeu [Kel] care a facut cerurile si le-a intins, care a intins pamantul si cele de pe el …

Elokim are semnificatia de Judecator Suprem a intregii Creatii. Deasemenea, un judecator uman este numit “elohim:

Exod 7:1
Domnul a zis lui Moise: “Iata ca te fac d-zeu [elohim] pentru faraon; si fratele tau, Aaron, va fi prorocul tau.

I Samuel 28:12-13
Cand a vazut femeia pe Samuel, a scos un tipat mare si a zis lui Saul: ‘Pentru ce m-ai inselat? Tu esti Saul!’. Imparatul i-a zis: ‘Nu te teme de nimic; dar ce vezi?’ Femeia a zis lui Saul: ‘Vad o fiinta dumnezeiasca [elohim] sculandu-se din pamant.’

Nu e neobisnuit ca in limba ebraica cuvinte la plural sa aibe insemnatate singulara. De exemplu:

Geneza 3:22
…Sa-l impiedicam, dar, acum ca nu cumva sa-si intinda mana, sa ia si din pomul vietii [hayim], sa manance din el si sa traiasca in veci.

Hayim, este un substantiv la plural, dar este tradus “viața” si nu “vieți“. La fel cum goyim este pluralul la goy, care este tradus pagani/neamuri si respectiv pagan la modul singular (a se pronumta [găi], [găim]).

Geneza 24:13
Iata, stau langa izvorul acesta de apa, si fetele oamenilor din cetate vin sa scoata apa.” [mayim].

Mayim“, un substantiv la plural, este tradus ‘apa‘, nu ‘ape‘.

Exod 33:11
Domnul vorbea cu Moise fața in fața” [panim el panim]….

Panim, un substantiv la plural, inseamna ‘fața‘, nu ‘fețe‘.

Mai mult de atat, in ebraica veche (hebrew), toate verbele si pronumele referitoare la “Elokim in povestirea creatiunii, sunt facute la modul singular:

Geneza 1:1
La inceput, D-zeu a facut cerurile si pamantul.

Geneza 1:3
D-zeu a zis: “Sa fie lumina!” Si a fost lumina.

Geneza 1:5
D-zeu a numit lumina “zi”, iar intunericul l-a numit “noapte”

Geneza 1:7
Si D-zeu a facut intinderea….

Geneza 1:27
D-zeu a facut pe om dupa chipul Sau[nu dupa chipul LOR!], l-a facut dupa chipul lui D-zeu; parte barbateasca si parte femeiasca i-a facut.

Geneza 2:2
In ziua a saptea, D-zeu Si-a sfarsit lucrarea pe care o facuse; si in ziua a saptea S-a odihnit de toata lucrarea Lui pe care o facuse.

Anumite cuvinte referitoare lui “Elokim apar in ambele fome: plural si singular :

 

1.

Geneza 35:7
[Iacov] A zidit acolo un altar si a numit locul acela: “El-Betel” caci acolo i Se descoperise D-zeu, cand fugea de fratele sau….

Se descoperise” este la plural, “niglu[ebraic].

Geneza 35:9
D-zeu S-a aratat iarasi lui Iacov, dupa intoarcerea lui din Padan-Aram, si l-a binecuvantat.

S-a aratat” este la singular, “vayera[ebraic].

 

2.

Iosua 24:19
Iosua a zis poporului: “Voi nu veti putea sa slujiti Domnului, caci este un D-zeu sfant….”

Sfant” este la plural, “kedoshim[ebraic], chiar daca “un [D-zeu]” este la singular.

I Samuel 6:20
Oamenii din Bet-Semes au zis: “Cine poate sta inaintea Domnului, inaintea acestui D-zeu sfant? Si la cine trebuie sa se suie chivotul, daca se departeaza de la noi?”

Sfant” este la singular, “kadosh[ebraic].

 

3.

Psalmi 58:12 [in Biblia Crestina 58:11]
…este un D-zeu care judeca pe pamant!

Judeca” este la plural, “shofetim” [ebraic], chiar daca “un [D-zeu]” este la singular.

Psalmi 82:8
Scoala-Te, D-zeule, si judeca pamantul….

Judeca” este la singular, “shoftah [ebraic] (la fel cum e si  “Scoala-Te,” “kumah[ebraic]).

 

4.

Ieremia 10:10
…este un D-zeu viu si un Imparat vesnic….

Viu ” este la plural, “hayim[ebraic].

II Regi 19:16
…Auzi cuvintele lui Sanherib, care a trimis pe Rabsache sa batjocoreasca pe D-zeul cel Viu.

Viu” este la singular, “hai[ebraic].

Totusi “Elokim este intotdeauna folosit cu un intent exact de singularitate:

Exod 3:14
D-zeu a zis lui Moise: “Eu sunt Cel ce sunt.”….

Iosua 2:11
…caci Domnul D-zeul vostru este D-zeu sus in ceruri si jos pe pamant.

I Regi 18:39
Cand a vazut tot poporul lucrul acesta, au cazut cu fata la pamant si au zis: “Domnul este adevaratul D-zeu! Domnul este adevaratul D-zeu!”

Psalmi 46:11 [in Biblia Crestina 46:10]
“Opriti-va si sa stiti ca Eu sunt D-zeu: Eu stapanesc peste neamuri, Eu stapanesc pe pamant.”

Isaia 37:15-16
si I-a facut urmatoarea rugaciune: “Doamne al ostirilor, D-zeul lui Israel care sezi pe heruvimi! Tu esti singurul D-zeu al tuturor imparatiilor pamantului! Tu ai facut cerurile si pamantul!

In ciuda faptului astora, si multor altor ‘texte dovezi’, misionarii crestini insita asupra interpretarii numelui Elokim a fi “D-zei,” astfel “dovedind” Trinitatea Crestina.


Isaia 48:16
Si acum, Domnul D-zeu M-a trimis cu Duhul Sau.

După livrarea îndemnurilor de rigoare oamenilor, profetul Isaia îi avertizează că el vorbește nu de la sine, ci ca un mesager al lui D-zeu, sub influența Lui. Scriptura ebraică numește această influență “spirit.”

Spiritul lui D-zeu umple profeții Săi cu o clarviziune, curaj, și capacitatea de a descifra mesajele divine complexe:

Geneza 41:38
Si faraon a zis slujitorilor sai: “Am putea noi oare sa gasim un om ca acesta [Iosif], care sa aiba in el Duhul lui D-zeu?”

Numeri 11:25
Domnul S-a coborat in nor si a vorbit lui Moise; a luat din Duhul care era peste el si L-a pus peste cei saptezeci de batrani. Si, de indata ce Duhul S-a asezat peste ei, au inceput sa proroceasca; dar dupa aceea n-au mai prorocit.

I Samuel 10:6
Duhul Domnului va veni peste tine [Saul], vei proroci cu ei si vei fi prefacut intr-alt om.

Așa cum D-zeu poate provoca spiritul Său de sfințenie să poseze o persoană, el poate deasemenea influența cineva în direcția opusă:

Judecatori 9:23
Atunci D-zeu a trimis un duh rau intre Abimelec si locuitorii Sihemului….

I Samuel 18:10
A doua zi, duhul cel rau, trimis de D-zeu, a apucat pe Saul, care s-a infuriat in mijlocul casei. David canta, ca si in celelalte zile, si Saul era cu sulita in mana.

Cu toate acestea, teologii crestini susțin că “eu” din versetul nostru în discuție reprezintă pe Isus, “spiritul” este “Duhul Sfânt” și impreuna cu “Domnul si D-zeu“, se completeaza o trinitate! Pe lângă absurditatea evidentă de a afirma că Isus si nu Isaia, a rostit aceste cuvinte, această interpretare contrazice o altă presupusă dovadă a ‘Sfintei Treimi‘: “Asculta, Israele! Domnul D-zeul nostru este singurul Domn. ” (Deuteronom 6: 4). Pentru că în acest verset, teologii crestini susțin că ‘Domnul‘, ‘D-zeu‘, și Domn‘ sunt trei entități separate, în timp ce în versetul în discuție sunt de acord că Domn și D-zeu sunt Unul!


Geneza 18:1-2
Domnul i S-a aratat [lui Avraam] la stejarii lui Mamre, pe cand Avraam sedea la usa cortului, in timpul zadufului zilei. Avraam a ridicat ochii si s-a uitat: si iata ca trei barbati stateau in picioare langa el….

Acesti trei “oameni” au fost îngeri, pentru ca după ce au plecat de la Avraam, citim:

Geneza 19:15
Cand s-a crapat de ziua, ingerii au staruit de Lot….

Mai departe, Abraham l-a numit pe seful lor “Domn”:

Geneza 18:2-3
…Cand i-a vazut, a alergat inaintea lor, de la usa cortului, si s-a plecat pana la pamant. Apoi a zis: “Doamne, daca am capatat trecere in ochii Tai, nu trece, rogu-Te, pe langa robul Tau.

In timp ce Avraam vorbea cu acest înger șef, ceilalti doi îngeri au plecat inspre Sodoma:

Geneza 18:20-22
Si Domnul a zis: “Strigatul impotriva Sodomei si Gomorei s-a marit, si pacatul lor intr-adevar este nespus de greu. De aceea Ma voi cobori acum sa vad daca in adevar au lucrat in totul dupa zvonul venit pana la Mine; si daca nu va fi asa, voi sti.” Barbatii aceia s-au departat si au plecat spre Sodoma. Dar Avraam statea tot inaintea Domnului.

Geneza 19:1
Cei doi ingeri au ajuns la Sodoma seara; si Lot sedea la poarta Sodomei….

Deși Scriptura Ebraică afirmă că cei trei “oameni” erau îngeri, crestinii afirmă că D-zeu a aparut in forma Treimii. Cu toate acestea, D-zeu și îngerii sunt în mod clar entități separate:

Geneza 19:13
“…Caci avem [‘noi’, ingerii] sa nimicim locul acesta, pentru ca a ajuns mare plangere inaintea Domnului impotriva locuitorilor lui. De aceea ne-a trimis Domnul, ca sa-l nimicim.”


Ori de câte ori D-zeu folosește termenul de “noi” în Scriptura Ebraică, El se refera la Sine și îngerii Lui, care acționează în calitate de instanță Sa cerească:

Iov 33:23-24
Dar daca se gaseste un inger mijlocitor pentru el, unul din miile acelea care vestesc omului calea pe care trebuie s-o urmeze, D-zeu Se indura de el si zice ingerului: “Izbaveste-l, ca sa nu se coboare in groapa; am gasit un pret de rascumparare pentru el!”

Daniel 4:14 [in Biblia Crestina 4:17]
Hotararea aceasta a fost luata in sfatul strajerilor si pusa la cale inaintea sfintilor….

“Strajeri” și “sfinți” sunt îngeri, așa cum putem vedea în alte texte:

Daniel 4:10 [in Biblia Crestina 4:13]
In vedeniile care-mi treceau prin cap in patul meu, ma uitam si iata ca s-a coborat din ceruri un strajer sfant.

Zaharia 14:5

…atunci va veni Domnul D-zeul meu, si toti sfintii, impreuna cu El!

Profetul Daniel a prevazut pe D-zeu intr-o pozitie autoritara in fata instanței curtii ceresti de îngeri (ca întotdeauna, viziunile profetice sunt conceptii reale, iar atributele fizice sunt doar metaforice):

Daniel 7:9-10
Ma uitam la aceste lucruri, pana cand s-au asezat niste scaune de domnie. Si un Imbatranit de zile a sezut jos. Haina Lui era alba ca zapada, si parul capului Lui era ca niste lana curata; scaunul Lui de domnie era ca niste flacari de foc, si rotile lui ca un foc aprins. Un rau de foc curgea si iesea dinaintea Lui. Mii de mii de slujitori Ii slujeau si de zece mii de ori zece mii stateau inaintea Lui. S-a tinut judecata si s-au deschis cartile.

“Scaune [de domnie]” este la plural pentru a simboliza atât verdicte aspre și indulgente. Aceste verdicte sunt apoi înregistrate în “cărți” care conțin meritele și păcatele întregii omenirii. Aceste “cărți” ne sunt descrise, de asemenea, a vorbit în alte texte:

Psalmi 69:29 [in Biblia Crestina 69:28]
Sa fie stersi din Cartea Vietii, si sa nu fie scrisi impreuna cu cei neprihaniti!

Daniel 12:1
…Dar in vremea aceea, poporul tau va fi mantuit, si anume oricine va fi gasit scris in carte.


Isaia 6:8
Am auzit glasul Domnului, intreband: “Pe cine sa trimit si cine va merge pentru Noi?”….

Isaia a auzit pe D-zeu intreband îngerii Săi această întrebare, pentru că el [Isaia] inviziona, deasemenea, tribunalul suprem ceresc care era în plina sesiune:

Isaia 6:1-2
In anul mortii imparatului Ozia, am vazut pe Domnul sezand pe un scaun de domnie foarte inalt, si poalele mantiei Lui umpleau Templul. Serafimii stateau deasupra Lui, si fiecare avea sase aripi: cu doua isi acopereau fata, cu doua isi acopereau picioarele, si cu doua zburau.


Geneza 3:22
Domnul D-zeu a zis: “Iata ca omul a ajuns ca unul din Noi, cunoscand binele si raul….”

Aici, deasemenea, D-zeu se adresa instanței tribunalului Lui de îngeri, pentru ca îndată după aceea putem citi ce acțiune instanța tribunalului ceresc a luat împotriva lui Adam:

Geneza 3:24
Astfel a izgonit El pe Adam; si la rasaritul gradinii Edenului a pus niste heruvimi, care sa invarteasca o sabie invapaiata, ca sa pazeasca drumul care duce la pomul vietii.

Este scris că “a izgonit El” și “El .. a pus,” și nu “au izgonit Ei” sau ‘Ei .. au pus”, pentru că acțiunea finală a fost luată de D-zeu singur. Textele de mai jos prezinta aceiasi similaritate:

 

1.

Geneza 1:26
Apoi D-zeu a zis: “Sa facem om dupa chipul Nostru, dupa asemanarea Noastra;….”

Geneza 1:27
D-zeu a facut pe om dupa chipul Sau, l-a facut dupa chipul lui D-zeu; parte barbateasca si parte femeiasca i-a facut.

Isaia 45:12
Eu am facut pamantul si am facut pe om pe el; Eu cu mainile Mele am intins cerurile si am asezat toata ostirea lor.

2.

Geneza 11:6-7
Si Domnul a zis: “…Haidem! sa Ne coboram si sa le incurcam acolo limba, ca sa nu-si mai inteleaga vorba unii altora!”

Geneza 11:8
Si Domnul i-a imprastiat de acolo pe toata fata pamantului; asa ca au incetat sa zideasca cetatea.

Chiar dacă toate verbele de mai sus scrise cu litere italice, în ebraica originala sunt singulare, Crestinismul susține că termenul de “noi” trebuie sa fie interpretat ca D-zeu vorbește lui Isus și “Duhului Sfânt”.

Cu toate acestea, Scriptura Ebraică insistă că D-zeu este Unul, Unic si Singur:

Deuteronom 4:39
Sa stii dar in ziua aceasta si pune-ti in inima ca numai Domnul este Dumnezeu, sus in cer si jos pe pamant, si ca nu este alt Dumnezeu afara de El.

Deuteronom 32:39
Sa stiti, dar, ca Eu sunt D-zeu si ca nu este alt dumnezeu afara de Mine; Eu dau viata si Eu omor, Eu ranesc si Eu tamaduiesc….

Isaia 40:25
“Cu cine Ma veti asemana, ca sa fiu deopotriva cu el? – zice Cel Sfant.

Isaia 43:10
…Eu sunt: inainte de Mine n-a fost niciun dumnezeu, si dupa Mine nu va fi.

Isaia 44:6
…Eu sunt Cel dintai si Cel de pe Urma, si afara de Mine, nu este alt D-zeu.

Isaia 44:24
…”Eu, Domnul, am facut toate aceste lucruri, Eu singur am desfasurat cerurile, Eu am intins pamantul. Cine era cu Mine?”

Isaia 45:18
Caci asa vorbeste Domnul, Facatorul cerurilor…”Eu sunt Domnul, si nu este altul!”

Noul Testament “singur” exclude posibilitatea ca Isus sa fi facut parte dintr-o trinitate veșnică, pentru că afirmă că el a fost creat:

Coloseni 1:15
El [Isus] este chipul D-zeului celui nevazut, Cel intai nascut din toata zidirea….

Chiar foarte șocant e faptul ca Noul Testament nu il descrie pe Isus, ci pe Melhisedec, imparatul Salemului, în timpul lui Avraam (Geneza 14:18), ca pe o ființă divină eternă:

Evrei 7:3
…fara tata, fara mama, fara spita de neam, neavand nici inceput al zilelor, nici sfarsit al vietii, dar care a fost asemanat cu Fiul lui D-zeu – ramane preot in veac.

Potrivit Noului Testament, atunci, acest rege ar constitui un candidat mult mai bun pentru Trinitate. La urma urmei… :

Melhisedec este fără tată, fără mamă, în timp ce toată lumea este de acord că Isus a avut o mamă.

Melhisedec nu a avut strămoși, în timp ce despre Isus se presupune că a fost un descendent al regelui David (Matei 1:1-16).
Despre Melhisedec se spune ca nu a avut nici origine, avand o existenta eterna în timp ce Isus a avut un început – Noul Testament sustine ca el a fost primul din toata Creatiunea!

Aceasta nu este singura declaratie surprinzatoare a Noul Testament. Sa luam de exemplu:

Matei 27:51-53
Si indata perdeaua dinauntrul Templului s-a rupt in doua, de sus pana jos, pamantul s-a cutremurat, stancile s-au despicat, mormintele s-au deschis, si multe trupuri ale sfintilor care murisera au inviat. Ei au iesit din morminte, dupa invierea Lui, au intrat in sfanta cetate si s-au aratat multora.

Dacă acest eveniment a avut loc cu adevarat, cronicile fiecărei națiuni s-ar fi umplut cu venerații si inspirand descrieri detaliate ale isteriei și fericire celor ce ar fi marturisit acesti nenumărați oameni care au înviat din morți și s-au reunit cu familiile si prietenii lor. Cu toate acestea, în afară acestui pasaj din Noul Testament, nu avem nici o dovada istorica a acestor evenimente.

Matei 2:16
Atunci Irod, cand a vazut ca fusese inselat de magi, s-a maniat foarte tare si a trimis sa omoare pe toti pruncii de parte barbateasca, de la doi ani in jos, care erau in Betleem si in toate imprejurimile lui,…

Din nou, un holocaust de asemenea dimensiuni care implică un număr incalculabil de sugari și copii nevinovați nu ar fi mers nedeclarat de către înțelepții Talmudici, Josephus și alți istorici antici contemporani presupusului eveniment descris in Noul Testament. Chiar Evanghelia lui Luca, care discută, de asemenea, copilăria lui Isus nu spune nimic despre asemenea eveniment. Singurul motiv este pur si simplu faptul ca asemenea eveniment nu a luat loc niciodata.

Leave a Reply